Hetzelfde accountantskantoor
In de eerste daaropvolgende gesprekken kwamen ze erachter dat Allied Waters en Scholman ook nog eens hetzelfde accountantskantoor delen: HLB Blömer, in de persoon van respectievelijk Jeroen Witteveen en Joost Sterk. In hun bijzijn werd de nieuwe bv Hysolar in sneltreinvaart opgezet. Joost vertelt: ‘Ik hoorde via Jos en Robert van de plannen met Allied Waters en dacht: die naam ken ik ergens van. Toen heb ik dit besproken met Jeroen en het bleek inderdaad ook een klant van HLB Blömer te zijn. We zijn samen gaan zitten om kaders te maken en grenzen in kaart te brengen. Het meest uitdagende was om de gedachtes van Allied Waters en Scholman in structuur en statuten op te schrijven en de belangen van beide partijen te waarborgen. Ook moest er ruimte blijven voor eventuele andere participanten. We moesten tot iets komen waar beide partijen volmondig ja op konden zeggen. Gelukkig zijn we daarin geslaagd.’ Jeroen vult aan: ‘We hebben ook geholpen met het “laaghangende fruit”; de subsidies die er zijn voor elektrische voertuigen. Het is belangrijk dat je die aanvraagt zodra je de investeringsverplichting bent aangegaan en niet wacht tot de auto’s er zijn. Al met al ben ik heel erg trots op dit project, niet alleen vanwege het vooruitstrevende aspect ervan maar ook omdat het zo’n mooie samenwerking is tussen twee lokale partijen.’
‘Binnen een uur waren we plannen aan het maken voor een waterstoftankstation’
De vruchtbare samenwerking tussen Allied Waters, Aannemingsbedrijf Jos Scholman en HLB Blömer heeft ervoor gezorgd dat Nieuwegein aan de vooravond staat van de opening van een waterstoftankstation, op het terrein bij Aannemingsbedrijf Jos Scholman. Nieuwegein is daarmee één van de eerste steden met zo’n station. ‘Iedereen die na ons komt krijgt het makkelijker’, lacht Robert. ‘Maar wij vinden het prachtig om koploper te zijn in verduurzaaming. Een potentiële opdrachtgever die vragen heeft over duurzaamheid, zal snel bij ons uitkomen. Ook als het gaat om aanbestedingen heb je pluspunten.’ Bij Scholman zijn ze ook bezig met het ombouwen van nieuwe tractoren naar ‘dual fuel’ machines, op zowel diesel als waterstof.’ Jos legt uit: ‘Dat is ook een route om de transitie naar waterstof te versnellen, een dieselmotor waar waterstof in wordt gedoseerd. Ook dat komt mede dankzij Aannemingsbedrijf Jos Scholman op gang. Het is nu belangrijk om volume op te bouwen om het levensvatbaar te maken. De keten moet zich nog ontwikkelen, er is bijvoorbeeld nog te weinig aanbod van voertuigen. Subsidies zijn fijn als hulpmotor, maar de kern van verandering ligt echt bij de bedrijven zelf. Aannemingsbedrijf Jos Scholman is daar het perfecte voorbeeld van.’
Tekst: Kelly Bakker – Ondernamen
Fotograaf: Menno Ringnalda