• ’T KARRAD

    HLB | Header | Werken-bij

VAN STAPPEN NAAR HAPPEN

HLB Blömer ziet vaste klant ’t Karrad na lockdown nieuw concept neerzetten

Bar ’t Karrad stond als een van de bekendste feestcafés van IJsselstein elke week stampvol met feestgangers. Tot het coronavirus daar in maart abrupt een einde aan maakte. Eigenaren Remy Vijverberg-De Bruin, haar broer Pieter de Bruin en haar man Erik Vijverberg gingen niet bij de pakken neerzitten en zochten naar een nieuwe manier om de gastvrijheid te kunnen blijven bieden die hun bezoekers van ze gewend waren. Met op de achtergrond support van HLB Blömer.

Normaal stond ‘ie elk weekend achter de bar, nu moest Pieter een paar maanden geleden ineens de keuken in. Niet met tegenzin overigens. ‘Ik heb, net als mijn zus, de Middelbare Hotelschool gedaan en kook heel graag. Het was alleen even schakelen: van alleen een bittergarnituur naar complete gerechten.’

Terras
Remy vertelt hoe de jonge ondernemers door de lockdown werden “gedwongen” om een andere koers te varen. ‘We doen hier eigenlijk al acht jaar hetzelfde, nadat we het café overnamen van onze oom en pleegvader Nol. Daar heeft HLB Blömer ons al heel goed in bijgestaan, onze oom was ook al klant bij ze. ’t Karrad is als feestcafé een begrip in de regio en dat hebben we met succes voortgezet. Tussendoor hadden we al wel eens wat kleine veranderingen doorgevoerd, maar door de lockdown moesten we écht omschakelen. De eerste week hebben we met elkaar midden in de kroeg gezeten en bedacht: wat gaan we doen? We zagen dat de zaak zelf ook wel een opknapbeurt kon gebruiken, dus daar zijn we mee begonnen. Alles geschuurd en gelakt, het plafond netjes gemaakt, de bar net iets aangepast. Vervolgens hebben we onze feestzaal aangepakt. Toen we van de overheid het bericht kregen vanaf 1 juni open te mogen met inachtneming van de anderhalvemeterregel, zijn we gaan zoeken hoe we dat voor elkaar konden krijgen. We realiseerden ons al gauw dat we het niet van binnen moeten hebben, daar kun je niet genoeg mensen kwijt om omzet te halen. Buiten hebben we een vrij groot terras, maar dit was nog niet helemaal ingericht op veel mensen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.’

Van stapcafe naar hapcafe
De steigerhouten banken werden vervangen door nieuw meubilair, er werden mobiele kastjes aangeschaft voor de bediening en daarnaast werd de menukaart veranderd. ‘Het uitgavepatroon van onze gasten werd anders, dus we moesten meer bieden dan alleen een bitterbal’, vertelt Erik. ‘Van stapcafé naar hapcafé, dat was het idee.’ Pieter boog zich over de menukaart. ‘We wilden niet in dezelfde vijver gaan vissen als de restaurants, want we zijn en blijven een kroeg. Maar we wilden wel goede kwaliteit bieden en voorkomen dat mensen zouden denken dat we bij wijze van spreken kant en klare hamburgers serveren. Bij de samenstelling van de kaart hebben we echt gekeken naar onze eigen ervaringen in andere horecazaken en tijdens vakanties. Zo zijn we gekomen tot een menu met enerzijds goede borrelhappen en anderzijds complete gerechten als een ribeye. Alles wordt vers bereid.’ Nadat ook het drankenaanbod werd aangepast was er een volledig nieuw concept ontstaan. ‘Het voelt echt als een heel nieuw bedrijf’, zegt Remy. ‘Eerst was het stappen en feesten, nu is het veel meer borrelen en eten. Voorheen hadden we voornamelijk jonge mensen binnen, nu zien we ook meer gezinnen en oudere mensen. Een feestje verkopen kan niet meer, dus we bieden nu op een andere manier gezelligheid.’

Als hun vaste accountant keek Johan Verkerk van HLB Blömer vanaf de zijlijn toe hoe de drie ondernemers de handen ineen sloegen. ‘Dit zijn ondernemers die in de basis heel veel zelf doen’, zegt hij. ‘Na het weekend van de lockdown, heb ik direct Remy gebeld om te toetsen of ze wel alle steunmogelijkheden benutten die werden aangeboden, maar verder zag ik dat ze al heel gauw de handschoen oppakten en nieuwe plannen maakten. Goed om te zien.’

‘We zijn met elkaar midden in de kroeg gaan zitten om te bedenken: wat gaan we doen?’

Toekomst
Hoewel ze helemaal klaar zijn voor de komende maanden weten ze dat de toekomst spannend blijft. ‘Afgelopen zomer hebben we goed gedraaid, omdat we toch tachtig man buiten kwijt kunnen. Maar het wordt ook weer winter en druilerig weer in Nederland. Dan moeten we naar binnen en kunnen we maar de helft van de mensen kwijt. En we zijn al met al toch drie maanden dicht geweest dit jaar. Koningsdag, het EK voetbal, het is allemaal niet doorgegaan. Dat zijn voor ons normaal gesproken klappers. Wat dat betreft ligt er voor Johan een belangrijke rol in de aankomende periode.’

Johan knikt bevestigend. ‘Je ziet veel ondernemers die steun hebben gekregen en er zelf alles aan doen om weer te draaien, maar het is vooral de langere termijn die nog onzeker is. We moeten straks gaan kijken of de ontvangen steun fiscaal te rechtvaardigen is, maar binnen de horeca verwacht ik vanwege de lockdown geen problemen. Waar met name de uitdaging ligt is om inzichtelijk te maken welke invloed het nieuwe horecaconcept op de cijfers heeft en op basis hiervan de juiste keuzes te maken. Dit is een bijzonder jaar waardoor een extra kritische blik van ons als accountant/fiscalist noodzakelijk is.’

Uiteraard wordt het gesprek afgesloten met een positieve noot: ‘We zijn blij dat we de coronacrisis in iets positiefs hebben weten om te buigen en trots op wat we hebben neergezet. Als de coronapandemie voorbij is, zullen we dit dan ook voortzetten, in combinatie met het feestcafé. Als dat lukt, hebben we het goed gedaan.’

Tekst: Kelly Bakker – Ondernamen
Fotograaf: Menno Ringnalda

Voorwaarden

Privacybeleid

KVK 18232803

BTW NL83028020282

© Copyright - Werken bij HLB